7 praktische tips om uw google ranking te verbeteren!

Zoekt u wel eens op uw eigen bedrijfsdiensten en bent u daarbij verder gegaan dan de eerste resultatenpagina van Google als uw bedrijf niet voorkomt in de resultaten? Waarschijnlijk niet. Een hoge positie in Google is essentieel voor uw bedrijf, daarom hebben wij 7 handige tips opgesteld waarmee u de vindbaarheid en de positie in Google kan verbeteren. Zoekt u wel eens op uw eigen bedrijfsdiensten en bent u daarbij verder gegaan dan de eerste resultatenpagina van Google als uw bedrijf niet voorkomt in de resultaten? Waarschijnlijk niet. Uit een onderzoek van Google blijkt dat 71,33% van de bezoekers niet verder komt dan de eerste pagina. Een hoge positie in Google is essentieel voor uw bedrijf, maar hoe bemachtig je een positie op de felbegeerde eerste pagina? Om deze vraag te beantwoorden hebben wij 7 handige tips opgesteld waarmee u de vindbaarheid en de positie in Google kan verbeteren.

Een goede ranking in Google is niet binnen een dag gerealiseerd. Wilt u wel snel resultaat dan kunt u aan de slag met SEA, het adverteren op Google. Om een zo hoog mogelijke positie in Google te bemachtigen moet uw website aan een aantal factoren voldoen. Deze factoren kunnen we verdelen in 2 categorieën: on page optimalisatie & off page optimalisatie.

On page optimalisatie vindt plaats op de pagina zelf en heeft betrekking tot de content, titels, zoekwoorden en media (afbeeldingen & filmpjes). Off page optimalisatie vindt plaats achter de webpagina en heeft voornamelijk te maken met linkbuilding. Linkbuilding is het bouwen van een linkprofiel waarin andere websites een link plaatsen naar uw eigen webpagina. Hoe meer links u heeft hoe beter. Let wel op dat de pagina’s die naar u linken waardevolle pagina’s zijn. Hoe relevanter en sterker de pagina is die naar u linkt hoe meer waarde Google hieraan hecht.

Genoeg uitgelegd, hieronder staan 7 handige tips waarmee u de vindbaarheid en de positie in Google kan verbeteren.

1. Schrijf relevante content

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen. Content is koning, uw website moet zo goed mogelijk aansluiten op de bezoekers en de vragen die uw bezoekers hebben. Google houdt van veel content, zolang het relevante content is. Zorg er altijd voor dat de content overeen komt met de zoekacties van bezoekers. Om de concurrentie voor te blijven zijn er een aantal zaken die belangrijk zijn:
  • Maak unieke content
  • Schrijf een makkelijk leesbare tekst
  • Schrijf levendig, niet saai!
  • Blijf relevant

Zorg er tijdens het schrijven van content voor dat u het voor de lezer/klant schrijft en niet voor Google.

2. Zoekwoorden bepalen

Zoals hiervoor besproken in content erg belangrijk. Maar voordat u de content gaat schrijven is het belangrijk om de zoekwoorden te bepalen waarop gefocust gaat worden. Een goede SEO (Search Engine Optimization) strategie begint met een zoekwoordonderzoek. Om relevante zoekwoorden te vinden kijkt u naar uw bedrijf en bepaal wat de belangrijkste producten of diensten zijn. Wat is de essentie van uw bedrijf, waar wilt u klanten mee helpen? Stel een lijst samen van al deze woorden, dit is u eerste zoekwoordenlijst.

Het is niet slim om op ieder woord uit de lijst de focus te leggen. Google biedt handige tools om van de zoekwoorden uit uw lijst het volume per maand te bepalen en alternatieven suggesties te doen voor zoekwoorden. De eerste gedachten die velen hebben bij het samenstellen van de zoekwoorden is zich blind te richten op de zoekwoorden met het meeste zoekvolume. Hier komen immers de meeste bezoekers op binnen. Fout! Enkele zoekwoorden met een hoog volume zijn belangrijk en moeten meegenomen worden. Andere woorden zijn wellicht te algemeen wat betekent dat de concurrentie moordend is. Stel u bent eigenaar van een bakkerij in een dorp. Na zoekwoordonderzoek blijkt dat het zoekvolume op brood erg hoog is. Is het slim om uitsluitend te richten op brood? Nee, u kunt dan beter gebruik maken van ‘long tail zoekwoorden’. Deze zoekwoorden zijn langer en specifieker, hierdoor is het volume lager maar de relevantie hoger. Een voorbeeld voor de bakker kan zijn: gluten vrij brood.

Na het afwegen van verschillende zoekwoorden maakt u een definitieve keuze en kunt u beginnen met het optimaliseren van de webpagina’s gericht op de zoekwoorden.

Bij Online Identity zijn we gespecialiseerd in zoekwoordonderzoek en kunnen we met behulp van handige tools een zoekwoordenlijst voor u samenstellen
 
3. Voeg multimedia toe aan uw pagina

Niet alleen goede content is van belang bij het bezoeken van uw pagina. Ook de gebruikerservaring is van groot belang. Door relevante media toe te voegen aan uw pagina vergroot je de gebruikerservaring. Informatie is nu eenmaal sneller over te brengen in de vorm van afbeeldingen of video’s. Let er wel op dat uw pagina in balans is, het is voor de bezoeker niet prettig wanneer de gehele pagina vol staat met afbeeldingen en video’s. Wanneer u er voor kiest afbeeldingen te plaatsen is het van belang een alt-tag toe te voegen. Dit is een korte beschrijving van 3-5 woorden van de afbeelding. Google kan afbeeldingen niet lezen, alt-tags zijn ervoor bedoeld om afbeeldingen leesbaar te maken voor Google.
 
Tip: De trend van tegenwoordig is het maken en plaatsen van infographics. Hiermee kan men op een speelse manier complexe zaken duidelijk maken.  
 
 
4. Is uw bedrijf actief op social media?

Het is niet exact bekend of aanwezigheid en activiteit op social media een factor is in het ranking algoritme van Google. Desalniettemin is aanwezigheid op social media goed voor uw bedrijf, hiervoor zijn meerdere argumenten te geven.

Door actief te zijn op social media zorgt u ervoor dat uw merk/bedrijfsnaam zichtbaar wordt bij klanten en potentiele klanten. Door op LinkedIn of Facebook regelmatig aantrekkelijke berichten te posten zorgt u er niet alleen voor dat mensen uw merk zien maar ook dat er doorgeklikt wordt naar uw website, het zorgt dus voor meer bezoekers.

Naast meer bezoekers geeft de aanwezigheid op social media ook een gevoel van vertrouwen bij bezoekers. Een bedrijf dat niet alleen zijn eigen website maar ook meerdere social media kanalen op orde heeft en netjes voorziet van content komt goed over bij bezoekers.
 
5. Links, links en nog eens links

Linkbuilding is een groot onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Zoals aan het begin van dit artikel al is benadrukt gaat het niet perse om de hoeveelheid links die naar uw website verwijzen. Kwantiteit is slechts van belang wanneer de links allemaal van hoge kwaliteit en/of zeer relevant zijn.

Een sterk en relevant linkprofiel is de manier om aan Google aan te geven dat uw website van hoge kwaliteit is en daarnaast ook populair.

Hoe beter het linkprofiel hoe hoger de website rankt in Google
 
Het is nu wel duidelijk, het verkrijgen van kwalitatieve links is zeer belangrijk maar hoe werkt dit nu? Linkbuilding is niet eenvoudig, dit door het simpele feit dat niet iedere site zomaar een link naar uw website plaatst. Hier een aantal manieren om links te verkrijgen:
  • Bloggen/Gastbloggen
  • Websites mailen
  • Blog comments
  • Forumdeelname
  • Eigen partners/stakeholders/klanten vragen

Online Identity is gespecialiseerd in het bouwen van een kwalitatief sterk linkprofiel
 
6. Is uw website al responsive?

mobile vs desktop rankingWat is responsive webdesign? Een responsive website past zich als het ware aan aan het scherm waarmee de bezoeker de website bezoekt. De gebruikerservaring wordt optimaal doordat de content perfect passend is op zowel een smartphone als een desktop.

Waarom een responsive webdesign? Simpel, omdat het aantal bezoekers  vanaf een smartphone of tablet nog steeds sterk aan het stijgen is. Een niet responsive website is simpelweg niet gebruiksvriendelijk en zal een hoge bouncerate hebben (bezoekers die de pagina verlaten). (zie afbeelding)

Om het belang van een mobielvriendelijke pagina te benadrukken is hier een filmpje met statistieken over mobiel internetgebruik.



Is uw website nog niet responsive? Neem contact op met Online Identity
 
7. Is uw Call to Action zichtbaar?

Call to action is de manier waarop u bezoekers van uw website aanzet tot actie. Dit kan zijn het invullen van een contactformulier, aanmelden voor de nieuwsbrief of het bestellen van een product. Wanneer deze call to action knop niet goed zichtbaar is of niet uitdaagt om op te klikken kan het zo zijn dat uw doelen niet behaald worden. Het is verstandig om de call to action knop goed zichtbaar en opvallend te maken. Daarnaast is het verstandig om een korte uitnodigende tekst toe te voegen bijvoorbeeld ‘boek nu’ of ‘schrijf je nu in’.
 
Al deze tips zijn losse onderdelen van de online marketing strategie van uw bedrijf. Op zichzelf voegen deze tips zeker wat toe aan de zichtbaarheid van uw website. In combinatie met elkaar en met alle andere online marketingfactoren zullen de tips centraal staan voor het online succes van uw bedrijf.

Benieuwd wat we kunnen betekenen voor uw bedrijf? Start vandaag nog met het vergroten van uw online succes! Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.