Al klaar voor de mobiele ranking update van Google?

Eind februari kwam Google met een belangrijk nieuwsbericht: Op 21 april 2015 zal een update uitgerold worden voor de Google zoekmachine die zich zal richten op de mobielvriendelijkheid van websites. Een update die, volgens Google, van grote invloed zal zijn op de getoonde zoekresultaten. Eind februari kwam Google met een belangrijk nieuwsbericht: Op 21 april 2015 zal een update uitgerold worden voor de Google zoekmachine die zich zal richten op de mobielvriendelijkheid van websites. Dit met als doel om gebruikers meer mobielvriendelijke content te laten zien wanneer er gezocht wordt op een mobiel apparaat. Een update die, volgens Google, van grote invloed zal zijn op de getoonde zoekresultaten: “This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.” Waar normaal gesproken updates aan het zoekalgoritme over enkele maanden worden uitgerold, zal deze update direct binnen een paar dagen effect hebben. De laatste jaren is het aandeel mobiel verkeer bij nagenoeg elke website gestegen en de verwachting is dat deze trend zich de komende jaren nog doorzet. Het is dus belangrijk dat u uw website op orde heeft vóór 21-4-2015.


 
Het feit dat Google een update aankondigt is op zichzelf al uniek te noemen. Google is zeer discreet wat betreft het algoritme dat gebruikt wordt voor de Google-zoekmachine en wil het liefst zo weinig mogelijk onthullen (o.a. om mogelijke manipulatie van de zoekresultaten te voorkomen). Maar nu is daar dus een uitzondering op gemaakt door aan te kondigen dat mobielvriendelijkheid een belangrijk ranking-signaal zal worden binnen het zoekalgoritme. Een positief gevolg daarvan is dat iedereen zich kan voorbereiden op de aankomende update en zijn website mobielvriendelijk kan maken. Het is wel een update die te verwachten was, in het verleden heeft Google al meerdere malen gemeld dat de mobiele vriendelijkheid van een website belangrijk is en deze ook al mee wordt genomen in de zoekresultaten. Voorheen was dit niet direct van invloed op de ranking maar meer op hoe de zoekresultaten eruit zagen. Deze update zal daarentegen dus wel een directe invloed hebben op de positie van uw website in de zoekresultaten.
 
Hoe maak ik mijn website mobielvriendelijk?
Gelukkig heeft Google meerdere tools vrijgegeven waarmee je kunt zien hoe je website scoort op het gebied van mobielvriendelijkheid en andere aanverwante zaken:

Google Mobile Friendly test
Mobielvriendelijke test: Dit is de door Google vrijgegeven tool waarbij je kunt zien welke onderdelen van je website nog moeten worden verbeterd om door Google een optimale score te hebben op het gebied van mobielvriendelijkheid.
 
Google Webmaster Tools – Mobiele bruikbaarheid
Mobiele bruikbaarheid (binnen Google Webmaster Tools): Binnen Google Webmaster Tools staat in het menu onder ‘Zoekverkeer’ -> ‘Mobiele bruikbaarheid’ welke problemen de website heeft op het gebied van mobiele bruikbaarheid en welke pagina’s precies problemen hebben.
 
Page Speed Insights
Page Speed Insights: De snelheid van een website is al langer een rankingfactor. De snelheid van een website bezocht via een mobiel apparaat staat in directe verbinding met het wel of niet mobielgeschikt zijn van je website. Daarnaast worden daar ook enkele andere elementen getest die in de mobiele vriendelijkheid test van Google niet naar boven komen.
 
Buiten bovengenoemde tools zijn er nog enkele andere die erg handig kunnen zijn als je zelf je website helemaal geoptimaliseerd wil hebben vóór de livegang van de update. Deze worden heel duidelijk uiteen gezet op een artikel van searchengineland.com.
 
Responsive design
Uit ervaring weten we dat nog veel websites niet mobiel geschikt zijn. Een van de meest gebruikte oplossingen is het gebruik van een responsive design. Dat is een design dat geschikt is voor alle apparaten: van mobiele apparaten (zoals mobiele telefoons en tablets) tot desktopcomputers. Afhankelijk van de grootte van het scherm past de website zich automatisch aan de afmetingen van het apparaat aan, dit gaat niet ten koste van de usability en de leesbaarheid van de website.
 
Website 100% mobielvriendelijk? Klik hier!