De lancering van een nieuwe website!

Onze nieuwe website is een feit! Aangezien we vanaf heden in een nieuw pand zitten en een nieuwe huisstijl hebben hoort daar vanzelfsprekend ook een nieuwe website bij. Afgezien van een nieuwe stijl, is ook onze focus veranderd en richten we ons steeds meer op online oplossingen en online resultaat. Nu zult u denken: mooi - een nieuwe website! Diensten worden nog beter gepresenteerd en de site is gebruiksvriendelijker maar vergeet niet dat er veel komt kijken bij de lancering van een nieuwe website. Vanzelfsprekend zit de website goed in elkaar op het gebied van SEO (Zoekmachine optimalisatie) en staan al uw diensten netjes gepresenteerd. Er kan echter veel fout gaan als de lancering niet goed gecoördineerd wordt, voornamelijk op het gebied van vindbaarheid.
 
Stel u voor, u heeft een website die goed vindbaar is, goed bezocht wordt en waar redelijk wat aanvragen (of orders) op binnenkomen. Als u daar bij de lancering van uw nieuwe website geen rekening mee houdt, is de kans groot dat u een hoop bezoekers en dus ook aanvragen of orders gaat missen.

Zeker zijn van een goede lancering? Laat ons een check uitvoeren! 

Voorbeeld van een slechte lancering
Vanzelfsprekend zijn er in het verleden (ook grotere) bedrijven geweest die hun nieuwe website slecht gelanceerd hebben. Algemeen Dagblad heeft eerder een nieuwe website gelanceerd waarbij een flinke misstap gemaakt is. Zo was het complete archief van het AD.nl niet meer bereikbaar vanuit zoekmachines. Gevolg? Bezoekers kwamen terecht op pagina's die niet meer bestonden waardoor de waardering van al die pagina's in Google verloren ging. Ook bij Transavia en Ryanair ging het eerder mis, waarbij niet de juiste stappen genomen zijn bij de lancering van een nieuwe website en uiteindelijk slechter vindbaar waren.


 
Wat kan ik doen om een website goed te lanceren?
 
1) Analyse / Nulmeting
Alles begint met analyseren, maak een analyse (een nulmeting) van verkeer en posities.
- Maak een overzicht van meest bezochte pagina's en beste rankende zoekwoorden.
- Bekijk ook waar u beter op zou kunnen ranken, doe een trefwoordenonderzoek en zorg dat u weet waar mensen op zoeken.
- Check inkomende links, waar komen uw bezoekers vandaan en naar welke pagina worden deze verwezen?
 
2) Maak een overzicht van URL's/pagina's van uw site en zorg voor redirects
Als alle pagina's inzichtelijk zijn dient er een overzicht te komen van URL's. De kans is namelijk groot dat de URL structuur verandert en het maken van verwijzingen naar de nieuwe pagina's is essentieel. Het beste is om een lijst te maken met twee kolommen, de URL van de oude pagina en de URL van de nieuwe pagina. Vervolgens kunt u met een 301-redirect aan Google doorgeven dat de pagina verplaatst is en waar naartoe. Het testen van redirects is gemakkelijk te doen met talloze tools.
 
3) Livegang & Monitoring
Alles gecheckt? Alle content klopt? Geen foute links meer? Voorkomen is beter dan genezen, dus zorg dat alles klopt. En dan is het moment daar, u gaat live met uw nieuwe website! Zorg dat Google Webmasterhulptools en Analytics geïnstalleerd staan op uw nieuwe website, zodat u kunt monitoren wat er gebeurt en houdt de statistieken nauwlettend in te gaten. Wij gebruiken intern een uitgebreide checklist voor de livegang van een website, zodat we zeker weten dat we geen punten vergeten. Denk bijvoorbeeld aan een content="nofollow,noindex" waardoor je eigenlijk aangeeft dat Google de website niet hoeft te indexeren (wat vaak ingesteld wordt zodat een testsite niet geïndexeerd wordt).
 
Wilt u meer informatie betreffende SEO voor uw nieuwe website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Online Identity is een Internet Development bureau. Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen van websites, ontwikkelen van internetoplossingen (maatwerk portal / weboplossingen) en online marketing.
Gasthuisstraat 3a Kerkdriel Gelderland 5331 BK Netherlands
Tel : 0418633038
Email : info@onlineidentity.nl

Vrijblijvend sparren over uw project?

Laat ons u verrassen met onze expertise!