Wat kan Google AdWords voor uw bedrijf betekenen?

Onlangs vierde Google AdWords zijn 15e verjaardag. Wat destijds in 2000 begon als een advertentieplatform voor simpele tekstadvertenties is in deze vijftien jaar uitgegroeid tot platform waarmee bedrijven kunnen op adverteren op allerlei verschillende manieren. In deze jaren is AdWords uitgegroeid tot dé inkomstenbron voor Google. In 2014 realiseerde Google een omzet van 66 miljard dollar waar AdWords maar liefst 68% van voor zijn rekening nam. Hiermee heeft Google een goudmijn in handen die nog vele jaren inkomsten gaat opleveren. De gigantische omzet geeft aan hoeveel budget bedrijven investeren in het adverteren via AdWords en de constant groeiende omzet wijst erop dat het een zeer waardevol advertentiekanaal kan zijn.

Google AdWords voor uw bedrijf? Neem contact met ons op! 

 
Wat is Google AdWords en hoe werkt het?

AdWords is het advertentieplatform van Google. Het kan het beste gezien worden als een veiling waarbij verschillende adverteerders samenkomen om te bieden op een bepaald zoekwoord om daar op te mogen adverteren. Wie het hoogst biedt behaalt normaliter (AdRank wordt hierin ook meegenomen, hierover later meer) de hoogste advertentiepositie bemachtigt en dus het beste zichtbaar zal zijn. AdWords advertenties zijn geïntegreerd met nagenoeg alle Google domeinen zoals de Google zoekmachine, Gmail, YouTube, Google Maps etc.
 
Adverteerders bieden tegen elkaar op en betalen een bedrag hiervoor. Er zijn per advertentievorm verschillende soorten manieren waarop deze prijs wordt bepaald:
 
  • CPC: Cost Per Click. Per klik op de advertentie wordt een bepaald bedrag betaalt aan de hand de biedingen die worden gedaan. Het voordeel hiervan dat u maximale controle hebt op uw advertentiebudget omdat u precies kunt bepalen hoeveel u wilt betalen om vertoond te worden op een zoekwoord
  • CPM: Cost-Per-Mille. De kosten per duizend vertoningen. Deze betalingsmethode is uitermate geschikt om naamsbekendheid te genereren
  • CPA: Cost-Per-Action (soms ook wel Cost-Per-Acquistion, kosten per conversie, genoemd). Hiervoor betaal je alleen als er bepaald resultaat wordt behaald. Denk hierbij aan een aankoop, inschrijving voor een nieuwsbrief of een andere vorm van conversie 
De prijs die betaalt moet worden bij AdWords hangt van verschillende factoren af. De advertentiepositie wordt bepaald doormiddel van AdRank. AdRank = maximale CPC x Quality Score.



(bron: www.searchengineland.com)

Het wil dus niet zeggen dat degene die het meest betaald altijd de beste advertentiepositie bemachtigd. Ook de kwaliteitsscore speelt een belangrijke rol in het bepalen je AdRank. De kwaliteitsscore bestaat uit:
  • De verwachte klikfrequentie (CTR = Click Trough Rate)
  • De historische CTR van uw zichtbare URL
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina
  • De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht waarop geadverteerd wordt
  • Geografische prestaties, het succes van uw account op het gebied waarin u target
  • Prestaties op getargete apparaten, hoe goed uw advertenties hebben gepresteerd op verschillende typen apparaten

Voor een uitgebreidere uitleg zie de officiële uitleg van Google. Deze kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk onder andere de advertentiepositie en de werkelijke CPC.



Advertenties AdWords
Binnen AdWords zijn er legio mogelijkheden om te adverteren: tekstadvertenties, beeldadvertenties, videoadvertenties en productadvertenties. Adverteren op het zoek- en displaynetwerk is veruit de meest gebruikte vorm van adverteren omdat u hiermee de beste kans maakt om de meeste klanten te bereiken. Daarom een nadere toelichting van de tekst- en beeldadvertenties.
 
Tekstadvertenties
Dit zijn de advertenties die u ziet wanneer u in een Google zoekmachine een zoekopdracht invoert op een woord waarop geadverteerd wordt. Bij een tekstadvertenties krijgt de adverteerder de keuze om vier regels tekst te vullen: de kop (25 tekens), twee beschrijvingsregels (35 tekens per regel) en de zichtbare URL (35 tekens).



Daarnaast zijn er nog advertentie-extensies die kunnen worden toegevoegd aan de advertentie. Dit zijn toevoegingen aan de standaard advertentietekst die bij moeten dragen aan verbeterde advertentieprestaties. Hieronder vallen o.a. de highlight-extensie, sitelinks, oproepextensies, recensie-extensies en de locatie-extensie. Onderstaand een voorbeeld van een advertenties met deze advertentie-extensies:



Beeldadvertenties
Naast dat u kunt adverteren door middel van tekstadvertenties is het ook mogelijk om te adverteren door middel van beeldadvertenties.  Er zijn zeer veel mogelijkheden hierbinnen die we niet allemaal gaan bespreken maar een van de meest gebruikte vormen van beeldadverteren is ‘remarketing’. U heeft het vast wel eens meegemaakt: u bent aan het rondkijken op een kleding webwinkel en komt een mooi paar schoenen tegen. U klikt op de schoenen maar besluit toch niet over te gaan tot een aankoop. De dag erna surft u een beetje rond op het internet en wat zie u daar ineens op een andere website? Het paar schoenen dat u gisteren heeft bekeken! Wellicht besluit u toch over te gaan tot een aankoop, in dit geval is de remarketing effectief geweest.
 
Mocht u vragen hebben over de manieren waarop u kunt adverteren door middel van beeldadvertenties, videoadvertenties op bijvoorbeeld YouTube of het promoten van uw producten via Google Shopping dan kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen, wij lichten het graag voor u toe.
 
Wat kan Google AdWords betekenen voor mijn bedrijf?
Google AdWords kan een zeer waardevolle marketingtool zijn voor uw bedrijf mits u het juist aanpakt. Een AdWords campagne kan voor verschillende doeleinden worden ingezet o.a. het vergroten van uw merkbekendheid, het verhogen van de aankopen op uw website en meer verkeer naar uw website halen.
Daarnaast is het ook een ideale marketingtool voor nieuwe websites. Wanneer een website net gelanceerd wordt duurt het een tijd voordat er daadwerkelijk goede posities behaald kunnen worden in de organische resultaten van zoekmachines. Om deze tijd te overbruggen kan er door middel van AdWords voor worden gezorgd dat de website online toch al zichtbaar is op de woorden waarop men graag gevonden wil worden. Het bijkomend voordeel is dat meteen kan worden gekeken welke zoekwoorden wel de gewenste conversies opleveren en welke zoekwoorden niet het gewenste resultaat opleveren. Dit kan worden meegenomen in de SEO activiteiten die een website gaat ondernemen.

Online Identity & Solutions is Google Partner wat inhoudt dat wij een gecertificeerde partner zijn op het gebied van AdWords. Om Google Partner te worden moeten er verschillende vereisten worden behaald: AdWords certificeringen, het behalen van een prestatie-index en minimumvereiste van het budget dat uitgeven wordt over een periode van 90 dagen. Omdat wij Google Partner zijn kunnen wij nieuwe partners een promotie aanbieden: bij een besteding van €25,- euro krijgt u een promotietegoed van €75,- waardoor u in feite voor €75,- kosteloos kunt adverteren op AdWords.

Heeft u interesse in een AdWords campagne of zou u graag meer willen weten over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met onze SEA specialist.

Google AdWords voor uw bedrijf? Neem contact met ons op! 
Online Identity is een Internet Development bureau. Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen van websites, ontwikkelen van internetoplossingen (maatwerk portal / weboplossingen) en online marketing.
Gasthuisstraat 3a Kerkdriel Gelderland 5331 BK Netherlands
Tel : 0418633038
Email : info@onlineidentity.nl

Vrijblijvend sparren over uw project?

Laat ons u verrassen met onze expertise!