De laatste regels en tips omtrent reviews

De afgelopen jaren zijn reviews steeds belangrijker geworden voor consumenten als het gaat om het doen van online aankopen. Men wil steeds beter vooraf geïnformeerd worden over zijn of haar nieuwe potentiële aankoop. En wat is er dan beter dan het lezen van enkele beoordelingen van andere consumenten die het product of dienst al in gebruik hebben? Als een product minimaal vijf reviews verzamelt, neemt de kans op conversie met 270% toe Reviews tips en regelgeving

Enkele interessante cijfers m.b.t. reviews in 2021 op een rijtje:
  • Ongeveer 95% van de (potentiële) klanten lezen eerst reviews voordat ze een aankoopbeslissing nemen
  • Als een product minimaal vijf reviews weet te verzamelen, neemt de kans op conversie (aankoop) met 270% toe
  • 72% van de (potentiële) klanten zullen geen aankoopbeslissing nemen voordat ze eerst reviews hebben gelezen
  • 92% van de B2B klanten zijn meer geneigd om tot aankoop over te gaan na het lezen van een review van een vertrouwde bron
  • 73% van de klanten vinden een geschreven toelichting zwaarder wegen dan de waardering in sterren

Maar hoe zorg je er nou voor dat klanten bij jouw product of dienst een review achterlaten? Wat zijn handige tools voor reviews en hoe ga je om met negatieve reviews? Online Identity heeft een paar handige tips voor je! 

tools reviews
 

Het (steeds groter wordende) belang van échte reviews

Zoals uit bovenstaande cijfers wel blijkt zijn beoordelingen van klanten die al gebruik maken (of gebruik hebben gemaakt) van een product of dienst van bijzonder groot belang. Een review kan een product maken of kraken. En dan hebben we het natuurlijk over échte reviews van échte klanten. Er zijn namelijk regelmatig nep reviews in omloop, echter lijkt hier (op korte termijn) een einde aan te komen. Maar gaat dat ik de praktijk ook zo uitpakken?
 

Verbod op nepreviews? 

Eind 2021 maakte het kabinet bekend dat in 2022 een verbod komt op het plaatsen van nepreviews. Vanaf 28 mei 2022 wordt dit verbod op nepreviews daadwerkelijk ingevoerd en gelden voor de hele EU. Het gaat om zowel productreviews als reviews over het bedrijf zelf waarmee de consument misleid kan worden. Ook moet de verkopende partij de consument informeren of (en hoe) zij nagaan of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk kochten. Want niemand is gebaat bij onbetrouwbare informatie. 

nepreviews

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat dan ook écht actief controleren of webwinkeliers zich schuldig maken aan het plaatsen (of laten plaatsen) van de zogenaamde ‘fake reviews’. Zij kunnen bij overtreding een boete van (minimaal) 4% van de jaaromzet tegemoet zien. Dit risico zullen veel online verkopers niet willen lopen. 
 

Tools voor reviews

Er zijn vele review tools beschikbaar voor het plaatsen van reviews over jouw bedrijf. We gaan hier dan ook niet al te diep in op alle mogelijkheden (hier zouden we een geheel nieuw artikel aan kunnen wijden), maar willen je wel alvast bekend maken met enkele veelgebruikte mogelijkheden, zoals:
  • Trustpilot
  • Kiyoh
  • Google
  • Facebook
     

Trustpilot & Kiyoh

Zo bestaan er diverse beoordelingssites die je ongetwijfeld al eens voorbij hebt zien komen op diverse websites. Bekende voorbeelden hiervan zijn de (betaalde) systemen van Trustpilot en Kiyoh. Klanten kunnen middels deze tools een review achterlaten op je profielpagina van het betreffende platform. De beoordelingen van deze platformen zie je dan vaak terugkomen in de footer (onderaan een website), pop-up of in de header van een website of webshop (bovenaan). Trustpilot is daarnaast Google partner wat de mogelijkheid biedt dat reviews eveneens in de Google zoekresultaten getoond worden. 

Review tools
 

Google & Facebook

Andere (gratis) opties voor het verkrijgen van reviews voor je bedrijf zijn bijvoorbeeld Google en Facebook. Op Google verkrijg je reviews via je Google bedrijfspagina. Deze dien je dus eerst aan te maken. Hetzelfde geldt voor Facebook waar je beoordelingen kunt toestaan via de instellingen van je bedrijfspagina. Dit zijn vaak pagina’s die veel bekeken worden en dus een mooie kans voor de presentatie van jouw bedrijf!

Google reviews
 

Productbeoordelingen

Deze bovengenoemde tools gaan dus over beoordelingen voor je (hele) bedrijf en niet zo zeer over productbeoordelingen. Via je CMS systeem kun je vaak een tool (of maatwerk) inschakelen waarmee elk individueel product beoordeeld kan worden. Zo biedt Online Identity & Solutions een eigen reviewsysteem ontwikkeld waarmee klanten een beoordeling bij een product achter kunnen laten. Diverse van onze klanten werken al met dit systeem. Wil je ook een (maatwerk) productbeoordelingen systeem voor je webshop? Informeer hier dan over bij de ontwikkelaar van je webshop.
 

Online reviews verzamelen 

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk online reviews verzamelen over jouw product of bedrijf. Maar hoe stimuleer je jouw klant om een review achter te laten? Dat kan soms nog best een “gedoetje” zijn voor een klant. Het is dus zaak om het hem/haar zo eenvoudig mogelijk te maken. De (eerder genoemde) tools voor het achterlaten van de review zelf zijn hier vaak al dusdanig op ingericht, maar belangrijk is ook je timing. En dat is vaak weer afhankelijk van je product. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen dan kan het best even duren voordat een klant zijn mening over die fiets kan geven. Denk hier dus goed over na. 

Productbeoordelingen

Daarnaast kun je er iets tegenover stellen. Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse verloting  van een waardebon of cadeau onder al je klanten die een review achterlaten. Reageer ook regelmatig op je reviews. We zien dat bedrijven die actief reageren op reviews 12% meer reviews ontvangen dan bedrijven die nooit reageren.
 

Reageren op negatieve reviews? 

Wanneer je als bedrijf reviews ontvangt zullen deze niet louter positief zijn. Zeker bedrijven die grote aantallen reviews ontvangen krijgen ook te maken met negatieve reviews. Het is dan van belang dat je hier op een goede manier mee omgaat en inhoudelijk reageert op de betreffende review. En maak je er dan niet te gemakkelijk van af met enkel een excuus of het vragen om contact op te nemen. Laat zien dat je meedenkt, probeer met een oplossing te komen en blijf vriendelijk. Zo laat je ook aan andere (potentiële) klanten jouw goede service zien.
 

Ook reviews tonen op je website of webshop? 

Kunnen wij jou helpen met het opzetten van een reviewsysteem voor jouw website of webshop? Neem dan gerust contact met ons op! We beschikken over een eigen systeem, maar kunnen je ook helpen met externe tools.