SEO - Zoekmachine optimalisatie

Wil je graag beter gevonden in de organische (natuurlijke) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google? Door zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) toe te passen vergroot je jouw online vindbaarheid op relevante zoekwoorden. Een groot voordeel van SEO is dat je niet betaalt voor iedere klik naar je website, dit verkeer is als het ware ‘gratis’. Bovendien bouw je met zoekmachine optimalisatie aan een effect op lange termijn. Dit zal uiteindelijk resulteren in meer conversies.


SEO traject

Je pagina of website organisch vindbaar maken is een traject voor lange termijn. Dit in tegenstelling tot Google Ads, waar je positie afhankelijk is van je budget en je direct resultaat ziet. Bij SEO is dit niet het geval. Google streeft ernaar om de meest relevante pagina’s te laten zien die aansluiten bij de zoekopdracht. Het kost tijd om Google kenbaar te maken hoe relevant je pagina is. Om dit gestructureerd te doen bestaat het SEO traject van Online Identity uit verschillende fases.


1. Intake

Een SEO traject begint altijd met een intake. Bij deze intake zorgen we ervoor dat we een compleet beeld krijgen van de organisatie en de website. Dit doen we door middel van een zoekwoordanalyse, 0 meting van de website en een concurrentieanalyse. Op basis hiervan worden haalbare doelen vastgesteld en wordt de strategie bepaald.
 

2. Optimalisatie

Wanneer de doelen duidelijk zijn en de strategie is bepaald gaan we starten met optimaliseren. Google baseert de ranking van een website op meer dan 200 factoren die onder te verdelen zijn in drie categorieën: Techniek, Content en Autoriteit. In deze fase gaan we met alle drie de categorieën aan de slag. We zorgen dat de website technisch in orde is, checken of de content is geoptimaliseerd voor de gekozen zoekwoorden en we starten met het verzamelen van relevante links. 
 

3. Analyse

Na het optimaliseren gaan we data verzamelen en analyseren (monitoren). Hiervoor gebruiken we een aantal handige tools die inzicht geven in het gedrag van bezoekers van de website/pagina. Mede op basis van deze data kunnen we bepalen wat de vervolgstappen zijn in het optimalisatieproces.
 

4. Rapportage

Uiteraard houden we jou op de hoogte van de ontwikkelingen. We versturen maandelijks een rapportage met hierin de statistieken van jouw website en van de zoekwoorden. Zo blijf je goed geïnformeerd over de bezoekers van je website en de huidige stand van zaken.
 

5. Bijsturen

De laatste stap in het SEO traject is bijsturen. De optimalisatie van een website/pagina is nooit klaar. De focus binnen een organisatie kan veranderen, de doelstellingen kunnen veranderen of er zijn nieuwe trends en ontwikkelingen waar we op in moeten spelen. Maar ook de concurrentie zit niet snel, waardoor we pagina's soms verder moeten optimaliseren en bijsturen.