Webanalytics & Conversiemeting

Wat is het rendement van mijn SEO, Google ads, Social Media en andere activiteiten? Door middel van web analytics en conversiemeting kunnen we daar inzicht in verkrijgen. Welke kanalen zijn het meest waardevol voor je website? Waar haakt de bezoeker af bij een bestelproces en waarom? Welke webpagina presteert goed/slecht en waarom? Web analytics verschaft informatie van onschatbare waarde voor jouw website. 

Je website staat live en al op een paar goede posities in Google, het verkeer komt binnen, maar de gewenste conversies blijven uit. Eigenlijk heb je geen idee waar dat aan ligt. Wij kunnen je helpen hier inzicht in te krijgen. Door middel van webanalytics en het instellen van conversiemeting kunnen wij inzicht verschaffen in je bezoekers, conversies en de usability van je website:


Bezoekersanalyse

Wat zijn de interesses van mijn bezoekers? Van welk geslacht en van welke leeftijd zijn ze? Met welk apparaat (mobiel, laptop, tablet etc.) bezoeken ze mijn website? Het is voor jou als ondernemer verstandig om in kaart te brengen wat voor type bezoekers op jouw website terecht komen. Je kunt de communicatie hierop aanpassen zodat deze aansluit bij de interesses van je bezoekers.


Websiteverkeer

Hoe komen bezoekers op mijn website terecht? Het antwoord op deze vraag is van essentieel belang. Op iedere website komt verkeer binnen via diverse bronnen, zowel organisch (gratis) als niet-organisch (via betaalde advertenties). Het meten van dit soort gegevens maakt het mogelijk om bij te sturen wanneer er opvallende veranderingen in het verkeer zijn.


Conversiemeting

Wat is het rendement van mijn website? Welke kanalen zijn het meest waardevol? Het is belangrijk om dit soort gegevens grondig te bestuderen zodat je inzicht krijgt in kanalen die weinig rendement teweeg brengen.


Usability

Waarom presteert deze pagina zo slecht? Hoe gedragen bezoekers zich op mijn website? Lopen bezoekers tegen obstakels aan in hun conversieproces? Dit is een belangrijk vraagstuk waar veel analisten zich over buigen. Het geeft inzicht in verbeterpunten van je website.
 

Google Analytics

De meest gebruikte tool om statistieken van het bezoek van je website te onderzoeken is Google Analytics. Deze gratis tool is beschikbaar voor elke website en het eenvoudig in te stellen. De waarde van Google Analytics is onschatbaar. Het geeft je inzichten in het verkeer van je website, bijvoorbeeld welk apparaat je bezoeker gebruikt, hoe lang een bezoeker op je website blijft, welke pagina’s goed preseren en welke minder goed. Welke stap in je conversieproces de meeste afhakers oplevert en nog veel meer. Met wat kennis van Google Analytics is het mogelijk om diepgaande inzichten te verkrijgen.


Waarom is dit voor mij interessant? 

  • Diepgaande inzichten in gedrag en interesses van je bezoekers
  • Laat direct zien wat belangrijke verbeterpunten zijn van je website
  • Geeft inzicht in de waarde van je verkeersbronnen
  • Inzicht in oorzaken van groei of daling in je bezoekersaantallen
  • Inzicht in het return on investment van je advertenties