Google Universal Analytics stopt: stap over naar Google Analytics 4

Onlangs heeft Google bekend gemaakt om per 1 juli 2023 te stoppen (!) met Google Universal Analytics. Vanaf die datum kun je oude gegevens nog 6 maanden inzien, maar worden er geen nieuwe data meer verzameld. De opvolger, Google Analytics 4 (afgekort GA4), is al geïntroduceerd en kun je nu al gebruiken. In dit blog vertellen we alles wat jij moet weten over deze nieuwe versie van Google Analytics en wat deze verandering voor jou teweeg brengt.
 

Google Analytics 4
 

Over Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is een geheel nieuwe versie van Google Analytics. De gehele interface is hier veranderd, waardoor je waarschijnlijk even zult moeten wennen (en zoeken!) naar de juiste knoppen.  Maar het is meer dan dat. In GA4 worden gegevens van websiteverkeer namelijk op een totaal andere manier gemeten dan het geval is bij Google Universal Analytics. Hierdoor ben je genoodzaakt om opnieuw te beginnen met het verzamelen van data. Oude data uit Google Universal Analytics kunnen niet meegenomen worden naar GA4, waardoor je zelf actie moet ondernemen wanneer je bepaalde statistieken uit (het huidige) Universal Analytics wilt bewaren.

Universal Analytics gaat over naar GA4
 

Waarom maakt Google deze rigoureuze switch?

Google maakt deze switch van Universal Analytics naar GA4, omdat dat Universal Analytics niet meer voldoet aan eisen en behoeften om gedrag goed meetbaar te maken. Russell Ketchum, directeur productmanagement bij Google, omschrijft dit als volgt:

“Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die verankerd was in het desktopweb, onafhankelijke sessies en gemakkelijker waarneembare gegevens uit cookies. Deze meetmethodologie is snel verouderd.”

Daar komt bij dat Google Analytics 4 een stuk privacy vriendelijker is dan zijn voorganger. IP-adressen worden in deze nieuwe versie niet meer opgeslagen en je data wordt beter beschermt.

GA4
 

Wat moet ik doen?

Je doet er verstandig aan om nu al een Google Analytics 4 account aan te maken, omdat je dan direct begint met het verzamelen van data in GA4. En op dit moment (tot juli 2023) is ook Universal Analytics nog gewoon beschikbaar, waardoor je voorlopig beide versies kunt gebruiken. Je hebt nu dus even de tijd om GA4 rustig uit te proberen en in te richten zoals jij dat gewend bent. Indien gewenst kunnen wij van Online Identity je hierbij helpen. 

Voorbeeld GA4
Een printscreen voorbeeld uit Google Analytics 4 (GA4)
 

Historische data bewaren

We kunnen ons goed voorstellen dat je bang bent om je historische data uit Google Universal Analytics kwijt te raken wanneer je overstapt naar GA4. Toch is dat niet nodig. Je kunt dit namelijk voorkomen door rapporten met daarin jouw gewenste gegevens te exporteren naar bijvoorbeeld een Excel of PDF bestand. Echter is het helaas niet mogelijk om deze data mee te nemen naar GA4. Je zult dus echt zelf een export moeten maken en vervolgens dit bestand ergens moeten opslaan.

Historische analytics data bewaren
 

Koppeling met Google Ads

Indien je adverteert op Google en je Google Ads gekoppeld hebt met Google Universal Analytics, dan zul je ook je Google Ads account moeten koppelen aan GA4. Doe je dit namelijk niet, dan worden je gegevens vanaf 1 juli 2023 niet meer verwerkt in Google Ads. Denk hierbij aan je ingestelde doelen, conversie data en daaraan gerelateerde bodoptimalisaties.

Koppeling Google Analytics en Ads
 

Hulp nodig bij het overstappen naar GA4? 

Online Identity kan je helpen bij het overstappen en inrichten van je GA4 account. Neem in dat geval gerust even contact met ons op.