Wat zijn ‘Mensen vragen ook’ vakken? (People Also Ask) in Google?

Sinds maart 2021 zie je in de organische zoekresultaten bij veel zoekopdrachten enkele vragen uitgelicht die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Bovenaan deze box staat de titel: ‘Mensen vragen ook’. Wat is dit precies? 'Mensen vragen ook' zijn veelvoorkomende vragen die Google direct probeert te beantwoorden in enkele zinnen Dit is een variant van de ‘Featured Snippet’ (een uitgelicht zoekresultaat dat een beknopt antwoord geeft op de zoekvraag) die voorheen nog niet werd weergegeven in de Nederlandse zoekopdrachten.

Mensen vragen ook

Dit zijn vragen die de zoekmachine probeert te beantwoorden in enkele zinnen, in plaats van de bezoeker direct naar een website te sturen.
 

Hoe ziet dit eruit?

Bij sommige zoekopdrachten verschijnt er hoog in de zoekresultaten een veld met titel ‘Mensen vragen ook’. Hieronder staan vervolgens vier vragen gerelateerd aan je zoekopdracht. Zodra je een vraag aanklikt komt er een verkort antwoord tevoorschijn. Dit antwoord wordt van een website overgenomen. Het werkt dus eigenlijk hetzelfde als een ‘Featured Snippet’.

Mensen vragen ook in Google

Wanneer je één van de vragen aanklikt verschijnen er onderaan het lijstje weer nieuwe vragen. Dit blijft eindeloos doorgaan waardoor je meerdere ideeën kunt opdoen.


People also ask

Het grote voordeel van ‘Mensen vragen ook’ ten opzichte van de Featured Snippet is dat jouw pagina helemaal niet in de top 10 hoeft te staan van de originele zoekopdracht! Wanneer je pagina bijvoorbeeld op de tweede pagina in Google staat dan kan deze alsnog in de ‘Mensen vragen ook’ vakken verschijnen.

Vragen die bezoekers gebruiken via Google zijn voornamelijk Long Tail zoekwoorden (met drie of meer woorden). Voordeel hiervan is dat je eenvoudiger in aanmerking komt voor een bepaalde zoekopdracht. Soms is het zelfs zo eenvoudig dat je de vraag simpelweg als koptekst aan je pagina toe kunt voegen en het antwoord in de tekst eronder verwerkt.
 

Het nadeel van “Mensen vragen ook”

Een Featured Snippet kan moeilijk zijn om over te nemen van een concurrent, en dit geldt eigenlijk ook voor de ‘Mensen vragen ook’ vakken.  Een nadeel van deze vakken is dat ze een deel van de organische zoekresultaten wegnemen. Deze zakken weer iets verder naar beneden. Zie hiervoor onderstaand voorbeeld over noice cancelling headphones.

blog mensen vragen ook vakken


Bovenstaande zoekopdracht toont eerst vier advertenties, dan de featured snippet, daarna de ‘Mensen vragen ook’ vakken en vervolgens pas de organische zoekresultaten.  Op deze manier gaat Google steeds meer hen eigen zoekmachine laten domineren in de resultaten, dit ten koste van de organische zoekresultaten.

Afhankelijk van de zoekopdracht is het soms moeilijk om een hogere positie te bemachtigen in de organische zoekresultaten. Soms doe je er dan beter aan om je tijd te besteden aan het optimaliseren van je pagina voor de ‘Mensen vragen ook’ en Featured Snippet. 
 

Ranken in ‘mensen vragen ook’ vakken, loont dat? 

Er is helaas nog niet veel informatie voor handen betreffende de mate waarmee gebruikers ‘interacten met’ en ‘klikken op’ websites in ‘Mensen vragen ook’ - vakken. Reden hiervan is mogelijk dat Google deze info niet beschikbaar stelt in Search Concole. En andere bronnen zijn er niet.

In dit onderzoek van Backlink wordt aangetoond dat gemiddeld maar 3% van de gebruikers interactie heeft met ‘Mensen vragen ook’ - vakken. Daarnaast toont het aan dat dit aantal sterk varieert. Enkele zoekopdrachten laten zelfs een interactiepercentage van 13,6% zien, een enorm verschil dus.

Gebruik mensen vragen ook box

Maar interacties zijn niet hetzelfde als klikken. Het uitbreiden van een antwoord wordt gezien als interactie. De gebruikers die uiteindelijk naar de bronpagina surfen, is vermoedelijk nog lager. Bovendien bieden de meeste ‘Mensen vragen ook’ - vakken 3 of 4 antwoorden. Dit biedt meerdere keuzes voor de gebruikers en dus ook meer concurrentie.
 

Weinig aansprekend?

Wanneer we uitgaan van 3% interactiepercentage waarvan 40% leidt tot een klik naar de website, en deze interacties verdelen over vier vragen (dus 25% per vraag/antwoord). Dan resulteert +/- 0,3% van de zoekopdrachten met ‘Mensen vragen ook’ - vakken in klikken naar de website. Dus om 10 bezoekers vanuit ‘Mensen vragen ook’ - vakken naar jouw website te leiden, moet jouw website maandelijks 3300 keer in deze vakken getoond worden.

Dit lijkt weinig aansprekend, maar het geeft ook een wat vertekenend beeld. Want;
  • Google geeft regelmatig dezelfde vraag weer in het ‘Mensen vragen ook’ – vak bij talloze verschillende zoekopdrachten. Het antwoord is afkomstig van dezelfde bronnen, waardoor het vaak eenvoudiger is om op zoek te gaan naar trefwoorden met een hoog gecombineerd zoekvolume
  • Google kan jouw pagina tonen als bron voor meerdere antwoorden. En mogelijk zijn er veel verschillende vragen waar jouw pagina antwoord op geeft.
 

Hoe optimaliseer je antwoorden voor ‘Mensen vragen ook’

Hiervoor kun je een aantal stappen doorlopen. Je begint bij het bestuderen van je concurrentie. Indien zij een uitgelicht antwoord hebben, bezoek dan de pagina waarvan het antwoord uitgelicht wordt. Is het antwoord een lijstje met bullet points, maak deze dan ook. Indien het een opsomming of een simpele tekst betreft, schrijf dan een vergelijkbaar antwoord.

Handige tips: 
  • Bekijk of de ‘Mensen vragen ook’ vakken boven of onder de organische zoekresultaten staan. Staan deze onderaan de pagina, dan kun je beter op iets anders richten.
  • Gebruik op je pagina een opmaak met een duidelijke vraag- en antwoordstructuur. Dus bij voorkeur een vraag die direct boven het antwoord staat.
  • Indien je een specifieke vraag gebruikt voor een zoekopdracht dan krijg je nog meer gerelateerde zoekopdrachten te zien. Wanneer je voor een betreffende vraag in aanmerking wilt komen met een uitgelicht antwoord kun je nog verder optimaliseren aan de hand van deze gerelateerde vragen. De antwoorden kun je verwerken op jouw pagina.
  • Gebruik relevante woorden die dikgedrukt worden in de het antwoord. Deze dikgedrukte woorden zijn belangrijk voor de zoekmachine. Maak hier gebruik van!


Optimaliseer jouw pagina

Zorg ervoor dat jouw pagina perfect geschikt is voor Google’s ‘Mensen vragen ook’. Optimaliseer je huidige pagina eens aan de hand van de volgende checklist:
 
    • Formuleer duidelijk en eenvoudig de vraag
    • Staat het antwoord op de pagina? Liefst direct onder de vraagstelling, kort en bondig.
    • Zorg ervoor dat je pagina een formaat kent dat eenvoudig te lezen is Google. Denk aan tabellen, lijsten en video’s.
    • Is de techniek in orde? Denk hierbij aan het gebruik van H-tags, zoals H1 voor de titel en H2 t/m H6 voor subtitels. Voeg ook een schema.org mark-up toe, zodat Google de pagina beter kan lezen.

Neem contact met ons op