Zo maak je jouw website digitaal toegankelijk
Wist je dat vanaf 28 juni 2025 alle commerciële websites verplicht moeten voldoen aan de WCAG 2.1 AA-richtlijnen? Deze richtlijnen hebben te maken met de toegankelijkheid van een website. In deze blog leggen we je uit waarom dit nu zo belangrijk is en hoe je jouw website digitaal toegankelijk kunt maken!

• Zorg voor voldoende kleurcontrast.
• Voeg alternatieve teksten toe aan afbeeldingen.
• Gebruik ondertiteling bij video’s.
• Zorg ervoor dat de content die op de website te zien is kan worden in- en uitgezoomd.
• Zorg dat je website volledig via toetsenbord te bedienen is.
• Gebruik duidelijke focusstijlen.
• Er moet een zichtbare indicator van de toetsenbordfocus te zien zijn.
• Beschrijvende linkteksten gebruiken
• Leg de taal van de webpagina’s in de code vast
• Schrijf in duidelijke en eenvoudige taal.
• Zorg voor consistente navigatie.
• Geef heldere foutmeldingen weer.
• Bouw je site zo dat hij goed werkt met screenreaders.
• Gebruik “semantische HTML.” Dit betekend dat je met deze code aan de gebruiker van jouw website kunt aangeven wat een bepaald deel van de website inhoudt.
• Test je site op compatibiliteit met verschillende browsers. Dit wil zeggen dat je moet proberen om de site op verschillende systemen te gebruiken.

• Je vergroot je bereik doordat meer mensen je site kunnen gebruiken.
• Google waardeert toegankelijke websites en beloont dit in de zoekresultaten.
• Je voldoet aan wetgeving en voorkomt juridische risico’s.
Waarom is een digitaal toegankelijke website belangrijk?
Digitale toegankelijkheid is in 2025 niet langer optioneel. Met de komst van de European Accessibility Act (EAA) zijn bedrijven verplicht hun websites toegankelijk te maken volgens de WCAG 2.1 richtlijnen, op niveau AA. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat iedereen, inclusief mensen met een beperking, een website goed kunnen gebruiken.Wat is WCAG?
WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines en is een internationale standaard voor toegankelijke websites. Er zijn drie niveaus binnen de WCAG-richtlijnen: A, AA en AAA. Het minimale vereiste niveau voor commerciële websites binnen de EU is AA. Dit betekent dat je website o.a. moet voldoen aan eisen rondom kleurcontrast, alternatieve teksten voor afbeeldingen en duidelijke navigatie.
De WCAG richtlijnen
De WCAG richtlijnen zijn opgebouwd uit vier principes. Je website moet aan de principes voldoen om ervoor te kunnen zorgen dat de mensen op verschillende manieren online informatie tot zich kunnen nemen. De vier principes worden hieronder uitgelegd:Waarneembaar
Je moet er voor zorgen dat de inhoud van je website goed te zien, maar ook te horen is:• Zorg voor voldoende kleurcontrast.
• Voeg alternatieve teksten toe aan afbeeldingen.
• Gebruik ondertiteling bij video’s.
• Zorg ervoor dat de content die op de website te zien is kan worden in- en uitgezoomd.
Bedienbaar
De website moet zo ingericht worden dat mensen de website niet alleen met een muis kunnen gebruiken, maar ook met andere hulpmiddelen:• Zorg dat je website volledig via toetsenbord te bedienen is.
• Gebruik duidelijke focusstijlen.
• Er moet een zichtbare indicator van de toetsenbordfocus te zien zijn.
• Beschrijvende linkteksten gebruiken
Begrijpelijkheid
De informatie die op de website wordt weergegeven moet voor iedereen duidelijk zijn:• Leg de taal van de webpagina’s in de code vast
• Schrijf in duidelijke en eenvoudige taal.
• Zorg voor consistente navigatie.
• Geef heldere foutmeldingen weer.
Robuustheid
De website moet op verschillende apparaten goed kunnen werken. Ook moet je er voor zorgen dat de website goed werkt met verschillende hulp technologieën:• Bouw je site zo dat hij goed werkt met screenreaders.
• Gebruik “semantische HTML.” Dit betekend dat je met deze code aan de gebruiker van jouw website kunt aangeven wat een bepaald deel van de website inhoudt.
• Test je site op compatibiliteit met verschillende browsers. Dit wil zeggen dat je moet proberen om de site op verschillende systemen te gebruiken.
Tools voor het toegankelijk maken van jouw website
Wil je aan de slag met het toegankelijk maken van je website? Hierbij een voorbeeld van een WCAG tool:
Waarom investeren in toegankelijkheid loont
Toegankelijkheid draait niet alleen om inclusie, maar ook om SEO, conversie en het naleven van regels:• Je vergroot je bereik doordat meer mensen je site kunnen gebruiken.
• Google waardeert toegankelijke websites en beloont dit in de zoekresultaten.
• Je voldoet aan wetgeving en voorkomt juridische risico’s.