Zo wordt jouw bedrijf vindbaar in Google & AI

De manier waarop mensen op het internet zoeken verandert razendsnel. Waar we voorheen vooral via Google op zoek gingen naar informatie, spelen AI-tools zoals ChatGPT, AI Overview en Google Gemini nu ook een steeds grotere rol. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf  ook gevonden gaat worden in deze AI-tools? In deze blog leggen we het stap voor stap aan je uit!
Vindbaar worden in AI en Google
 

Huidige ontwikkelingen

Zoekmachines worden steeds slimmer. Google maakt al jaren gebruik van AI om betere zoekresultaten te tonen. Maar met de opkomst van nieuwe technologieën verschuift het zoekgedrag van mensen. Denk aan voice search (zoeken met je stem), het gebruik van locatie en AI-tools die direct een antwoord geven op je vraag.
Wat betekent dat voor jouw bedrijf? Voor je bedrijf is het van belang dat je niet alleen goed vindbaar bent in de zoekresultaten van Google, maar ook op plekken waar AI-tools de informatie vandaan haalt. Op dat moment komen SEO, GEO en AEO in beeld. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in?


 

Hoe belangrijk is SEO anno 2025?

Door de opkomst van AI vragen veel mensen zich af of SEO nog wel zin heeft. Het korte antwoord is: ja! De meeste mensen zoeken nog steeds via de traditionele zoekmachines naar producten, diensten en informatie. Het marktaandeel van Google ligt nog steeds rond de 80-85%. Bij de AI-tools ligt het marktaandeel tussen de 10-15%. Ook al is het marktaandeel van de AI-tools nog steeds groeiende, de procentuele verschillen zijn nog altijd heel groot. Ook het percentage websitebezoekers afkomstig uit AI-tools is minimaal ten opzichte van het organische verkeer. Google genereert gemiddeld ongeveer 94% van het organische verkeer naar websites, terwijl het verkeer vanuit AI-tools zoals ChatGPT nog onder de 1% blijft. Door uiteindelijk SEO, GEO en AEO met elkaar te combineren zorg je ervoor dat je website zowel in de traditionele zoekmachines als in de AI-tools vindbaar is.
 

SEO als basis

Met SEO zorg je ervoor dat jouw website technisch goed in elkaar zit, dat de inhoud aansluit op wat je doelgroep zoekt in zoekmachines zoals Google en dat andere websites naar jouw website verwijzen. Zodra een gebruiker iets in Google zoekt, krijg je een lijst met relevante pagina’s onder elkaar zoals je hieronder ziet:

SEO
 

Wat is GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization. Zoals bekend richt je met SEO vooral op het optimaliseren van je website om vindbaar te worden in een zoekmachine zoals Google. Met GEO wordt de content van je website geoptimaliseerd om opgenomen te worden in de antwoorden van AI-tools zoals ChatGPT. Hierdoor wordt het niet alleen belangrijk dat je gevonden wordt, maar ook dat je daadwerkelijk genoemd wordt in de gesprekken die mensen met AI voeren.

wat is GEO
 

Wat is AEO?

Met Answer Engine Optimization gaat het er vooral om dat je direct zichtbaar bent met antwoorden in Google en AI-tools. Het is de bedoeling dat jouw content direct antwoord kan geven op de zoekopdrachten van gebruikers. Doordat je zoekopdrachten via voice assistants en AI-tools in geeft, worden er steeds vaker antwoorden direct opgelezen of weergegeven in plaats van dat er websites getoond worden. Wanneer je tegenwoordig iets in Google opzoekt, zie je bovenaan de zoekresultaten een “AI-overzicht” met een uitleg, een antwoord en links/bron naar websites.

wat is AEO
 

Waarom is dit belangrijk voor jouw bedrijf?

Wanneer je als bedrijf niet te zien bent bij de zoekopdrachten van klanten, is de kans groot dat ze niet op jouw website terecht komen maar juist op die van de concurrent. Op deze manier loop je bezoekers mis. Daarom is het belangrijk om hier op te focussen, zo trek je precies de mensen aan die je als bedrijf nodig hebt. Door te gaan focussen en investeren in SEO, GEO en AEO zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf kunnen vinden, vertrouwen en kiezen, in plaats van de concurrent.
 

Zo wordt je met je bedrijf (beter) vindbaar

Nu we in kaart hebben wat de termen betekenen, gaan we verder met de manieren waarop jouw website tegenwoordig vindbaar door wordt:
 

SEO (Search Engine Optimization)

SEO is zoals al eerder benoemd de basis. Om te zorgen voor een goede basis is het belangrijk dat je website aan het volgende voldoet:
  • Technisch dient een website in orde te zijn. Voor zowel desktop als mobiel is een snelle, veilige en gebruiksvriendelijke website een van de voorwaarden.
  • De website moet beschikken over de juiste content. Schrijf teksten die antwoord geven op de vragen van jouw klanten. Denk aan bijvoorbeeld blogs, productpagina's of FAQ’s (veel gestelde vragen).
  • Zorg ervoor dat andere websites naar jouw website linken. Google ziet dat als een teken van vertrouwen. Op deze manier begint je website autoriteit op te bouwen.
 

GEO (Generative Engine Optimization)

Om vindbaar en genoemd te worden in de antwoorden van AI-tools kun je het volgende doen:
  • Het is belangrijk om betrouwbare content te schrijven. AI tools halen namelijk informatie uit bronnen die actueel, duidelijk en geloofwaardig zijn.
  • Gebruik een duidelijke structuur tijdens het schrijven van content. Werk met koppen (H1, H2, H3), opsommingen en FAQ’s (veel gestelde vragen). Op die manier kunnen AI-tools jouw content gemakkelijk verwerken.
  • Bouw autoriteit op. Autoriteit opbouwen doe je door middel van vermeldingen in nieuwsartikelen, blogs en branchewebsites. AI-tools gebruiken namelijk vaak deze bronnen als input.
  • Bij het schrijven van content is het belangrijk dat je een bronvermelding in je tekst verwerkt, dat er informatie te zien is van de schrijver en contactgegevens. AI-tools geven de voorkeur aan content die betrouwbaar oogt.
  • Optimaliseer je content voor AI-snippets. AI-snippets zijn kleine stukjes tekst die door AI-tools worden weergegeven zodat je in één oogopslag een duidelijk en kort antwoord of samenvatting te zien krijgt. Dus schrijf korte, heldere samenvattingen die makkelijk in een AI-antwoord kunnen worden opgenomen.
 

AEO (Answer Engine Optimization)

Om direct zichtbaar te worden in de antwoorden van Google en AI-tools kun je het volgende doen:
  • Zorg ervoor dat de content die je schrijft direct antwoord geeft op de FAQ’s (veel gestelde vragen). Dit vergroot de kans dat Google en de AI-tools jouw tekst gaat gebruiken.
  • Werk met structured data volgens de richtlijnen van schema.org. Structured data zijn extra informatie in de code van je website die zoekmachines helpt beter te begrijpen waar de pagina over gaat. Zo zorg je ervoor dat jouw content als rich snippet (met sterren, prijzen of FAQ’S) in Google kan worden weergegeven. Dat klinkt misschien technisch, maar bij veel CMS systemen (waaronder WordPress) zijn structured data vrij eenvoudig te verwerken.
  • Het beste is dat je de tekst schrijft in natuurlijke taal, alsof je met iemand in gesprek bent. Door natuurlijke taal te gebruiken help je AI-tools je beter te begrijpen.
  • Let goed op dat je content zo geschreven wordt dat er korte, duidelijke antwoorden uit de tekst te halen zijn. Zo is er een grotere kans dat zowel Google als AI-tools jouw bedrijf benoemt in de antwoorden. Dit lijkt wellicht op het eerste punt over FAQ’s, alleen bij de FAQ’s gaat het om wat je inhoudelijk schrijft, en bij dit punt gaat het om hoe je de tekst schrijft.
     

Hulp nodig bij het vindbaar maken van jouw website?

Vind je het lastig om dit zelf aan te pakken? Geen zorgen. Plan vrijblijvend een gesprek met ons in via www.onlineidentity.nl of stuur een e-mail naar info@onlineidentity.nl. Online Identity adviseert je graag bij het vindbaar maken van jouw website!​​
​​​​