Linkbuilding

Linkbuilding is een van de vele tactieken om websites hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Bij deze vorm van zoekmachineoptimalisatie draait het om kwalitatieve links vanuit andere websites naar jouw website te krijgen om zo meer verkeer te genereren. Linkbuilding kan echter ook desastreuze gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je pagina’s. Hieronder wordt het concept van linkbuilding uitgelegd.

Domein autoriteit
Google waardeert de kwaliteit van links door een bepaalde autoriteit aan bepaalde domeinen te hechten. Een link vanuit een site met tien bezoekers per maand is natuurlijk lang niet zo waardevol als een site met een veelvoud hiervan. Iedere site heeft een domain autoriteit die tussen de 1 en de 100 ligt. De Googles en Facebooks van de wereld hebben een score van 95+ en de kleinere sites zitten vaak nog onder de 50. Hoe hoger de score van het domein dat naar jou linkt, hoe waardevoller de link is voor de vindbaarheid.

Externe links
Externe links zijn links vanuit andere websites die naar jouw sites komen. Dit op zich levert al meer verkeer op, maar een link levert niet per definitie een hogere ranking op. Dat zou misbruik namelijk erg makkelijk maken. Een externe link die naar jouw website komt moet ook nog relevant zijn. Als deze link dan ook nog afkomstig is van een domein met een hoge domein autoriteit, is de link het meest waardevol. Het is echter lang niet altijd gunstig om een externe link te verkrijgen, spamlinks, gekochte links en irrelevante links worden namelijk door Google afgestraft.
Zoekmachines zoals Google vinden het overigens ook prettig wanneer je vanuit je eigen pagina’s verwijst naar externe domeinen, mits deze relevant zijn.

Interne links
Dit soort links zijn verwijzingen naar andere pagina’s binnen de eigen website. Deze links bevorderen vooral de gebruikservaring omdat de bezoeker zich makkelijker door de gehele website kan navigeren. Ook deze links dragen bij aan de vindbaarheid omdat dit door Google wordt gezien als een stukje waardering richting de pagina waarnaar wordt verwezen. Het is ook nog eens vrij eenvoudig om het intern linkprofiel op orde te krijgen. Als een interne verwijzing de gebruikservaring verbetert kan het geen kwaad om deze te plaatsen, maar overdrijf het niet.

Uitgangspunt
Het uitgangspunt voor een succesvolle linkbuildingstrategie is dat er uiteindelijk een natuurlijk linknetwerk ontstaat. Dat wil zeggen dat er gelinkt wordt naar je website omdat er waardevolle informatie op staat, en niet omdat er een fanatieke linkbuilder aan het werk is geweest. Het op een onnatuurlijke manier links binnen krijgen wordt zelden beloond.

Mocht u hulp nodig hebben met uw linkbuildingstrategie, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij hebben de kennis in huis om u verder te helpen!

Maak een afspraak